Morotsfrallor

Åh så goda dem blev! Alldeles degiga och smaskiga. Inte nog med det, lågt propoints värde också! 2-3 poäng/fralla.

Du behöver:
5 dl lättmjölk ca 37 grader varmt (jag använde mellanmjölk)
50 g jäst
2 dl kvarg
4 rivna morötter
1-2 tsk salt
5-6 dl grahamsmjöl
5-6 dl mjöl

ägg till pensling
lättrostade solrosfrön att strö över

Gör såhär:
Värm upp mjölken, blanda i alla ingredienser i en skål (förutom ägget och solrosfröna). Blanda mha en assistent eller en elvisp med degkrokar.
Sätt på ugnen på ca 250 grader.
Låt degen gäsa i ca 30 min under tiden kan du roa dig med att diska eller som jag, plugga..

Degen blev väldigt kladdig, i alla fall min, och jag tänkte att den skulle få vara det så jag tog på mig plasthandskar och delade ut små degklumpar på en plåt med bakplåtspapper. Gjorde dem ca 2-3 cm höga. Kladdigt värre men det gick!

Sedan var det bara att pensla dem och strö över lite solrosfrön om man vill. Sen inne ugnen ca 10-15 min sen har du smaskiga frallor färdiga till soppan, frukosten, brunchen eller mellanmålet.


Tack och hej!

Serveringstips: att ha på - marmelad och ost!

Trackback

loveplate

Matbloggen med förvånansvärt enkla och goda recept

RSS 2.0